Linia kolejowa 143. odstawiona na boczny tor?

Perony stacji w Długołęce
Ostatnio stało się głośno o stanie linii kolejowej nr 143, która przebiega m.in. przez Długołękę, gdyż jej przebudowa została przeniesiona przez rząd na listę rezerwową.

Akcja #KolejNaDolnyŚląsk. 

W reakcji na te działania - rozpoczęła się wspólna akcja magistratu Wrocławia, Gazety Wyborczej, Radia Wrocław, Akcji Miasto i Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia. 

Powodem akcji jest pominięcie Wrocławia na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego przez Ministerstwo Infrastruktury. Szczególnie bolesny jest brak linii kolejowej nr 143 (Wrocław Mikołajów - Kluczbork), która przebiega przez Długołękę. W dokumencie rządowym była ona określana jako "kluczowa dla budowy wrocławskiej kolei metropolitalnej". Przebudowa została przesunięta na listę rezerwową  a realizacja została uzależniona od znalezienia środków z oszczędności w innych inwestycjach kolejowych. (Kraków dostał 1,7 mld zł, Warszawa 1,5 mld zł, Łódź 3 mld zł.)
Remont linii wyceniono na 500 milionów złotych. Jest ona na tyle istotna, że prowadzi przez dynamicznie rozwijające się osiedla, jest niezbędna do tworzenia kolei aglomeracyjnej (może i szybkiej kolei miejskiej), przebudowa jednego z jej wiaduktów jest  także niezbędna do poprowadzenia tramwaju na Popowice. Obecny stan rzeczy nie zachęca do podróży z Oleśnicy - jedzie się przede wszystkim bardzo długo.

W naszej gminie znajdują się dwie stacje kolejowe przy tej linii - Długołęka i Borowa Oleśnicka (postulowano również o utworzenie przystanku kolejowego w Mirkowie - pomysł gdzieś utknął).

Wizyta Premier Kopacz we Wrocławiu

28 lipca Premier Ewa Kopacz gościła we Wrocławiu. Została zapytania m.in. o tę linię i odpowiedziała:
- Znam tę sprawę i wiem, jak ważna jest dla Dolnego Śląska. Minister Wasiak już przygotowuje doraźny remont, który skróci czas przejazdu o 17 minut. Wiem jednak, że potrzebna jest szersza modernizacja.
 - Zawsze w przetargach kolejowych są oszczędności, możemy to z pewnością powiedzieć. Jeśli się pojawią, będziemy szybko wprowadzać te inwestycje, które są na liście zapasowej. Wtedy wasz głos pewnie będzie wysłuchany - podała Gazeta Wyborcza.  

Wybory?

Podobnie jak w przypadku obwodnicy - dziwi to nagłe poparcie przez polityków dla kwestii bardzo ważnych dla aglomeracji (Marek Łapiński, Aldona Młyńczak). Hipokryzją może wydawać się również fakt poparcia akcji #KolejNaDolnyŚląsk przez wrocławski magistrat, który do tej pory niewiele zrobił, zwłaszcza w kwestiach kolei, nie mówiąc już o utopijnych pomysłach z metrem.

Źródła i więcej informacji:

Prześlij komentarz