Ostatnio stało się głośno o stanie linii kolejowej nr 143, która przebiega m.in. przez Długołękę, gdyż jej przebudowa została przeniesiona przez rząd na listę rezerwową.
Akcja #KolejNaDolnyŚląsk.
W reakcji na te działania - rozpoczęła się wspólna akcja magistratu Wrocławia, Gazety Wyborczej, Radia Wrocław,
Akcji Miasto i Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia.
Powodem
akcji jest pominięcie Wrocławia na liście podstawowej Krajowego
Programu Kolejowego przez Ministerstwo Infrastruktury. Szczególnie
bolesny jest brak linii kolejowej nr 143 (Wrocław Mikołajów -
Kluczbork), która przebiega przez Długołękę. W dokumencie rządowym była
ona określana jako "kluczowa dla budowy wrocławskiej kolei
metropolitalnej". Przebudowa została przesunięta na listę rezerwową a
realizacja została uzależniona od znalezienia środków z oszczędności w
innych inwestycjach kolejowych. (Kraków dostał 1,7 mld zł, Warszawa 1,5 mld zł, Łódź 3 mld zł.)
Remont
linii wyceniono na 500 milionów złotych. Jest ona na tyle istotna, że
prowadzi przez dynamicznie rozwijające się osiedla, jest niezbędna do tworzenia
kolei aglomeracyjnej (może i szybkiej kolei miejskiej), przebudowa
jednego z jej wiaduktów jest także niezbędna do poprowadzenia tramwaju
na Popowice. Obecny stan rzeczy nie zachęca do podróży z Oleśnicy - jedzie się przede wszystkim bardzo długo.
W naszej gminie znajdują się dwie stacje kolejowe przy tej linii -
Długołęka i Borowa Oleśnicka (postulowano również o utworzenie
przystanku kolejowego w Mirkowie - pomysł gdzieś utknął).
Wizyta Premier Kopacz we Wrocławiu
28 lipca Premier Ewa Kopacz gościła we Wrocławiu. Została zapytania m.in. o tę linię i odpowiedziała:
- Znam tę sprawę i wiem, jak ważna jest dla Dolnego Śląska. Minister
Wasiak już przygotowuje doraźny remont, który skróci czas przejazdu o 17
minut. Wiem jednak, że potrzebna jest szersza modernizacja.
- Zawsze w przetargach kolejowych są oszczędności, możemy to z
pewnością powiedzieć. Jeśli się pojawią, będziemy szybko wprowadzać te
inwestycje, które są na liście zapasowej. Wtedy wasz głos pewnie będzie
wysłuchany - podała Gazeta Wyborcza.
Wybory?
Podobnie jak w przypadku obwodnicy - dziwi to nagłe poparcie przez polityków dla kwestii bardzo ważnych dla aglomeracji (Marek Łapiński, Aldona Młyńczak). Hipokryzją może wydawać się również fakt poparcia akcji #KolejNaDolnyŚląsk przez wrocławski magistrat, który do tej pory niewiele zrobił, zwłaszcza w kwestiach kolei, nie mówiąc już o utopijnych pomysłach z metrem.
Źródła i więcej informacji:
Prześlij komentarz